Onze spelregels

Spelregels Stichting JIJ

Samen maak je de groep waardevol.

Deelname aan een groep bij Stichting JIJ kan enorm waardevol zijn.

De plekken zijn beperkt.

Samen met de andere groepsgenoten en de begeleiders deel je vaak lief en leed.

Om de veiligheid voor jezelf en de andere groepsleden te kunnen waarborgen, is het van belang dat iedereen regelmatig aanwezig is, zodat er echt verbinding kan ontstaan.

We vragen je dan ook om voordat je besluit om aan de groep deel te nemen, goed wilt nagaan of deze groep op dit moment bij jou past en je in staat bent om 4 maanden met elkaar de groep te vormen (denk ook aan de combinatie met je werk/studie/geplande reis, etc.)

Pas na ondertekening van het formulier ben je verzekerd van een plek in de groep.

Deelname aan de groep of individuele begeleiding is pas definitief op het moment dat Stichting JIJ jouw ondertekende formulieren ontvangen heeft.

De inzet van ervaringsdeskundigheid is geen therapie. Wij, als ervaringsdeskundige vrijwilligers, hebben trainingen gevolgd om onze ervaring in te zetten ter ondersteuning van jou en jouw proces. Wij doen dit op een zo zorgvuldig mogelijke wijze. Echter hebben wij geen professionele opleiding gevolgd en wij geven geen therapie.

Wij hebben inmiddels veel ervaring opgebouwd met de inzet van ervaringsdeskundigheid en worden inmiddels door vele professionele instellingen erkend als een samenwerkingspartner. Wij zijn en blijven echter een vrijwilligersorganisatie. We proberen ons vrijwilligerswerk zo professioneel mogelijk te doen, maar we zijn geen professionals.

Past Stichting JIJ bij jou?

Wij doen ons uiterste best om voor iedereen met een eetprobleem hulp te bieden in een passende vorm. Dat zal ook altijd ons uitgangspunt zijn op het moment dat je je bij Stichting JIJ aanmeldt.

Het kan echter voorkomen dat ons hulpaanbod in bijzondere situaties niet toereikend is. Wij bekijken dit per persoon. Enkele voorbeelden van mogelijke bijzondere situaties zijn:

• de veiligheid van de cliënt en/of voor andere cliënten of vrijwilligers in het JIJ-huis is in het geding of de impact op de andere cliënten is te groot;
  • de psychische problematiek op een ander vlak is in een dusdanige mate aanwezig dat deze de eetproblematiek overschaduwt en er geen ruimte is voor herstel van het eetprobleem;
  • de psychische problematiek is dusdanig zwaar dat de inzet van ervaringsdeskundige vrijwilligers ontoereikend is of voor de vrijwilligers als ontoereikend wordt ervaren;
  • deelname aan een groep is niet mogelijk (maar wel bijv. individuele begeleiding) omdat het gedrag, bijv. voortkomend uit psychische problematiek, blokkerend is voor de groep.

Bovenstaande punten zullen, als ze aan de orde zijn, met jou tijdens het kennismakingsgesprek besproken worden. Mocht blijken dat de stichting onvoldoende passende hulp kan bieden, dan gaan we samen met jou kijken naar een andere, passende plek.

Lees verder over ons beleid en  de kernwaarden van waaruit we werken.

Wij bieden laagdrempelige, ervaringsdeskundige hulp aan mensen met een eetprobleem of eetstoornis en hun naasten. Dit doen wij in een veilige, kleinschalige en privacy gewaarborgde omgeving.