PsyQ en Stichting JIJ starten pilot voor betere nazorg aan eetstoornispatiënten

PsyQ en Stichting JIJ starten een driejarige pilot om de nazorg voor patiënten met een eetstoornis te verbeteren en het terugvalpercentage te verminderen. De overeenkomst is donderdag 7 juni 2018 ondertekend.

De kans dat een patiënt die behandeld is voor een eetstoornis terugvalt is aanzienlijk. Dertig tot vijftig procent van de patiënten valt binnen een jaar terug in hun oude gewoonten. Goede nazorg na de behandeling kan de kans op een terugval verkleinen. PsyQ (locatie Den Haag en Rotterdam) en Stichting JIJ willen met het bundelen van de krachten rondom de nazorg voor eetstoornispatiënten het terugvalpercentage verminderen. Beide partijen willen hiermee de ketenzorg een impuls geven; samen optrekken om duurzaam herstel voor mensen met een eetstoornis te kunnen bewerkstelligen.

Naast het voorkomen van terugval en het verbeteren van herstel proberen PsyQ en Stichting JIJ de behandelduur voor patiënten met een langdurige eetstoornis binnen PsyQ te verkorten en de behandelintensiteit terug te brengen door eerder door te verwijzen naar Stichting JIJ. Deze korte lijnen moeten ervoor zorgen dat de zorg per patiënt flexibeler wordt.

Wij bieden mensen met een eetprobleem of eetstoornis -vanuit onze eigen ervaring- hulp en ondersteuning. Wij doen dit in een kleinschalige, veilige en privacy gewaarborgde omgeving .