Oorsprong
Stichting JIJ is opgericht op 5 maart 2010 door twee ervaringsdeskundigen. Zij wilden hun ervaring met een eetstoornis én hun ervaring met herstel positief inzetten om voor anderen met dezelfde problematiek iets waardevols te kunnen betekenen in hun herstelproces. De Stichting in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een vrijwilligersorganisatie, bestaande uit ruim 75 vrijwilligers, die jaarlijks aan circa 2000 mensen met een verstoorde relatie met eten en hun naasten informatie en advies geeft. Daarvan had zij 93 mensen in 2018 in een begeleidingstraject.

Algemene informatie
Het managementteam van Stichting JIJ bestaat naast de directeur uit een drietal coördinatoren. Allen werken parttime, deels betaald, deels onbetaald. Ook heeft Stichting JIJ 3 bestuursleden. De vrijwilligers nemen ongeveer 85% van de werkzaamheden voor hun rekening. Van deze vrijwilligers is circa 80% ervaringsdeskundig op het gebied van eetproblematiek en zetten hun ervaring in binnen Stichting JIJ. De overige vrijwilligers zijn werkzaam in uiteenlopende functies, bijvoorbeeld op het secretariaat, in het communicatieteam of als klusjesman of –vrouw.

De cliënten van Stichting JIJ
Stichting JIJ richt zich met een deel van haar aanbod in eerste instantie op kinderen en jongeren vanaf 12 jaar en volwassenen, woonachtig of studerend in de regio Zuid-Holland, waaronder een groot deel afkomstig is uit Rotterdam en omliggende gemeenten. Een ander deel van het aanbod, waaronder het inloophuis en ons IAS-punt, is toegankelijk voor mensen uit heel Nederland.

De volgende mensen weten ons te vinden:

• Mensen die (nog) geen reguliere hulp willen of durven vragen;
  • Mensen die niet in aanmerking komen voor hulp via de reguliere GGZ, bijvoorbeeld omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden die een kliniek stelt;
  • Mensen die ‘uitbehandeld’ zijn volgens de reguliere GGZ;
  • Mensen die op een vaak lange wachtlijst staan bij een zorginstelling;
  • Mensen die behoefte hebben aan nazorg na behandeling;
  • Mensen, waarvoor nog weinig passend aanbod is;
  • De naasten van mensen met eetproblematiek;
  • (Jeugd)Professionals

Wij bieden laagdrempelige, ervaringsdeskundige hulp aan mensen met een eetprobleem of eetstoornis en hun naasten. Dit doen wij in een veilige, kleinschalige en privacy gewaarborgde omgeving.