Open Dag 16 Februari 2019

Op zaterdag 16 februari 2019 organiseren wij onze Open Dag!

Iedereen is welkom, jij komt toch ook?

Tijdens deze dag krijg je een uniek kijkje achter de schermen bij Stichting JIJ, kun je praten met onze ervaringsdeskundige vrijwilligers en krijg je de mogelijkheid bijeenkomsten en lezingen bij te wonen. Dit alles onder het genot van een hapje en drankje.

Meer informatie volgt hieronder!

10.45 uur: Voorlichtingsbijeenkomst voor naasten
Deze bijeenkomst met als thema ‘Eetprobleem: Hoe kun je als naaste bijdragen aan herstel?‘ is bedoeld om naasten van mensen met een eetprobleem/-stoornis (o.a. Binge Eating Disorder, NAO, anorexia nervosa, boulimia nervosa) te ondersteunen. Ze worden inmiddels al jaren gegeven door ‘een gouden duo’; een ervaringsdeskundige moeder (Joke), en een ervaringsdeskundige (Simone) die zelf een eetstoornis heeft gehad. In een fijne, ongedwongen sfeer geven zij voorlichting vanuit de praktijk en bieden zij in kleine groepen steun en advies. U mag vragen stellen, maar u mag ook alleen luisteren. Onze deuren staan in beide gevallen voor u open.

Middag: Boekpresentatie Hilde Houweling
Hilde Houweling is 22 jaar oud en jullie kunnen haar wellicht kennen door haar deelname aan het programma ‘Het Voedselgevecht’ op NPO3. Daarnaast heeft ze onlangs haar eigen boek uitgebracht: ‘Over Winnen: Als winnen een verslaving wordt, je gedachten een gevangenis en je lichaam de prijs’. Met haar boek wil ze vooral mensen laten zien dat een eetstoornis over zo veel meer gaat dan wel/niet eten of gewicht. Een eetstoornis is een jasje dat over onderliggende problematiek heen zit. Je gebruikt het als copingsmechanisme om met dingen om te gaan die je moeilijk vindt (daar weet jezelf natuurlijk ook alles van). Ze hoopt dat ze met haar boek mensen herkenning kan geven die een eetstoornis hebben, maar ook mensen zonder eetstoornis kan laten inzien waar het bij een eetstoornis nou werkelijk om draait. Ze weet zeker dat iedereen dingen zal herkennen in haar boek, of ze nou wel of geen eetstoornis hebben. De hoofdthema’s die aan bod komen zijn: eetstoornis, topsport, seksueel misbruik en eenzaamheid/isolement. We zijn heel blij dat Hilde aanwezig is bij onze open dag. En dat niet alleen, ze zal ook voor een klein groepje voorlezen uit haar boek.

Middag: Gastspreker Mena Katab
Mena is studente toegepaste psychologie en projectmedewerker bij Stichting JIJ. Momenteel werkt ze aan het project Cultuur Sensitief Begeleiden, een project naar culturele diversiteit binnen de hulpverlening. Binnen niet-westerse culturen is het bespreken van psychische klachten namelijk een groot taboe. Om dit onderwerp bespreekbaar te kunnen maken, houd Mena zich bezig met verschillende activiteiten, zoals het schrijven van een blog en het geven van lezingen namens Stichting JIJ. Dit alles om het heersende stigma en taboe rondom dit onderwerp te verminderen. Tijdens onze open dag zal ze uitgebreid vertellen over haar werkzaamheden en missie. Wil je alvast meer weten over Mena? Lees dan dit interview!

Airbrush tattoo spuiten
Altijd al een tattoo willen hebben, maar durf je de daadwerkelijke stap (nog) niet te wagen? Dan hebben we goed nieuws! Tijdens onze open dag kun je namelijk een tijdelijke (5-10 dagen) airbrush tattoo laten zetten door één van onze vrijwilligers.

Wij bieden mensen met een eetprobleem of eetstoornis -vanuit onze eigen ervaring- hulp en ondersteuning. Wij doen dit in een kleinschalige, veilige en privacy gewaarborgde omgeving .