JIJ voor mij

"Ik dacht aan het begin niet veel overeen te hebben met de andere meiden, maar na verloop van tijd bleek ik juist heel veel overeenkomsten (situatie, gedrag, opvattingen) met iedereen in de groep te hebben. En omdat we die overeenkomsten hadden, voelde ik me sneller gehoord en begrepen."

Een groepsdeelnemer

Voorlichting door Buro Puur

Buro PUUR wil dat iedereen weet dat een eetstoornis niet over eten gaat, dat een drankverslaving niet over drank gaat, dat een gameverslaving niet over gamen gaat. Het gaat erom dat iemand de pijn, de moeilijke gedachten, de vervelende gevoelens niet bespreekt, maar wegstopt. Bijvoorbeeld niets zeggen en niets doen als je gepest wordt. Dan kan er onhandig gedrag ontstaan. Er zijn veel 'vluchtmanieren' om iets niet onder ogen te willen zien.

De missie van Buro PUUR is 'kinderen in nood zichtbaar maken en hulp aanreiken'. In onze trainingen voor professionals en voorlichtingslessen voor leerlingen is onze eigen ervaring met de eetstoornis het uitgangspunt. De voorlichters van Buro PUUR zijn ervaringsdeskundig én succesvolle trainers.

Voorlichtingslessen
In de voorlichtingsles leggen we uit hoe we zelf in de eetstoornis terecht zijn gekomen. Waarom soms 'de luiken dicht gingen'. Dat gaat altijd over het probleem achter de eetstoornis. Dan hebben we het samen niet over de details van de eetstoornis, maar over scheiding van ouders, ziekte in het gezin, etc. Dat maakt onze universele voorlichtingsles interessant voor meisjes én jongens. Wij bieden leerlingen de kans om zelf te praten en te schrijven over hun eigen ervaringen. Ook als dat voor de eerste keer is.

In samenwerking met Stichting JIJ verzorgt Buro PUUR voor diverse gemeentes in de regio Rotterdam regelmatig gratis voorlichtingslessen in het kader van het project Broodnodig. Na afloop van de voorlichtingslessen verzorgt een ervaringsdeskundige van Stichting JIJ de nazorg voor leerlingen.

Kijk verder voor meer informatie over de voorlichtingslessen van Buro PUUR.

Trainingen
Buro PUUR verzorgt diverse trainingen voor professionals.

De training deskundigheidsbevordering eetstoornissen is er op gericht om professionals te leren een eetstoornis bij jongeren eerder te herkennen én te leren hoe ze de juiste hulp kunnen bieden. De training is geschikt voor alle professionals die werken met jongeren. Aanmelden voor deze training kan via de website van Buro PUUR. Geef op het inschrijfformulier aan dat je de training kent via Stichting JIJ.

De training speeddaten met ervaringsdeskundigen zorgt er voor dat professionals vaardiger worden in het voeren van gesprekken met jongeren met een eetstoornis. Aan de hand van het Stappenplan Eetstoornissen worden gesprekken geoefend met verschillende ervaringsdeskundigen. Aanmelden voor deze training kan via de website  van Buro PUUR. Geef op het inschrijfformulier aan dat je de training kent via Stichting JIJ.

Handleidingen
Buro PUUR heeft verschillende handleidingen geschreven voor naasten van iemand met een eetstoornis. De handleiding voor professionals is te bestellen via de website van Buro PUUR. De handleidingen voor ouders en broers/zussen zijn gratis te downloaden op de website van Buro PUUR.

Signalenkaart eetstoornissen
De signalenkaart eetstoornissen beschrijft verschillende signalen die kunnen duiden op een eetstoornis. Verder zijn er tips en algemene informatie te vinden op de signalenkaart. De signalenkaart eetstoornis is te bestellen via de website van Buro PUUR.

Blog ‘Komt een meisje bij de dokter’
Romy Woldring, voorlichter en trainer bij Buro PUUR, heeft een blog geschreven over haar ervaringen met de huisarts. Voor huisartsen is het vaak erg lastig om (in een vroeg stadium) een eetstoornis te herkennen.

Film Buro PUUR
Bekijk hier de film over Buro PUUR.

Voorlichtingbijeenkomst naasten 23 januari 2018

Naasten

Ook in 2018 zijn er weer voorlichtingsbijeenkomsten voor naasten van mensen met eetproblematiek. De eerste bijeenkomst is op 23 januari van 19.30 tot ongeveer 21.00.

Onze voorlichtingsavonden voor naasten worden georganiseerd in ons informatie- en adviespunt in Rotterdam-Kralingen. Tijdens die bijeenkomsten is er alle ruimte voor het stellen van vragen en het uitwisselen van eigen ervaringen. De invulling van de bijeenkomsten wordt afgestemd met de aanwezige naasten. Er zijn ervaringsdeskundigen (mensen die zelf van een eetstoornis zijn hersteld, maar ook iemand die hiermee als naaste mee heeft leren omgaan) aanwezig. Zij geven tips, adviezen en informatie. De voorlichtingsbijeenkomsten zijn gratis bij te wonen.

Aanmelding van tevoren is noodzakelijk via info@stichting-jij.nl onder vermelding van 'voorlichtingsbijeenkomst'.

Onderzoek naar anorexia nervosa

detail

De INSTANT studie (AMC Amsterdam) onderzoekt de rol van de darmflora, het zogenaamde intestinale microbioom, op de eetlust en stofwisseling bij vrouwen die lijden aan de eetstoornis anorexia nervosa.

Steun Stichting JIJ Word ook donateur, klik hier >