Zelfhulpgroep

"De supportgroep heb ik als heel fijn ervaren. Het zijn erg warme en lieve mensen bij JIJ. Ik voelde me er veilig. Ze hebben goede tips en weten waar ze over praten."

Anneke

Groepsbegeleiding

Wat is een zelfhulpgroep?
Een zelfhulpgroep is een vertrouwde plek waar je met groepsgenoten onder begeleiding van getrainde ervaringsdeskundigen open en zonder schaamte of schuldgevoel kunt praten over je eetprobleem en op jouw manier en in jouw tempo gaat werken aan je herstel. De groepen zijn bedoeld voor personen vanaf 18 jaar. De leeftijd van de deelnemers in de groep ligt meestal tussen de 21 en 45 jaar (minimumleeftijd is 18 jaar en er is geen maximumleeftijd aan de groep verbonden). Samen met jou en de andere deelnemers wordt het programma samengesteld, zodat het zoveel mogelijk is afgestemd op jouw situatie en jouw behoefte. Met elkaar en de begeleiders wordt de inhoud van de groep dus vormgegeven. Na deze periode van 4 maanden wordt in overleg met jou bekeken welke steun het beste bij je past.

In de groep wisselen we ervaringen uit, bespreken situaties uit het dagelijks leven en werken aan bepaalde, door jou opgestelde, doelen. Dit zijn doelen bijvoorbeeld gericht op erkenning, herkenning, inzicht, persoonlijke groei en herstel. De zelfhulpgroepen bij JIJ zijn altijd klein (maximaal 7 deelnemers). Zo kunnen we je in een veilige, prettige omgeving de steun bieden die je nodig hebt.

Welke zelfhulpgroepen biedt JIJ?
Stichting JIJ biedt diverse groepen specifiek ingericht op eetgedrag en -gerelateerde problematiek. Of je nu worstelt met anorexia of boulimia nervosa, eetstoornis nao, orthorexia, binge-eating disorder of een langdurige eetstoornis, er is een plek voor jou. De bijeenkomsten vinden eenmaal per week of tweewekelijks plaats in ons JIJ-huis

Zelfhulpgroepen:

• De startgroepen, voor mensen die starten bij Stichting JIJ en symptomen van een eetprobleem bij zichzelf herkennen en hier hulp en ondersteuning voor zoeken en in eigen tempo willen werken aan herstel.
  • De vervolggroep, als je de startgroep(en) hebt gevolgd en je dieper in wilt gaan op thema's die aan je eetprobleem/-stoornis ten grondslag liggen.
  • De contactgroep LES, speciaal voor diegenen met een langdurige eetstoornis en die met name aan verbetering van kwaliteit van leven willen werken.
  • De instroomgroep, als overbruggingsmogelijkheid totdat de nieuwe groepen van start gaan.

Mogelijkheden voor jouw traject:

• Lidmaatschap JIJ-huis kan heel goed naast het deelnemen aan een groep voor onder andere je persoonlijke ontwikkeling, opbouwen van je dagritme, voor een rustige plek waar je jezelf kan zijn etc.
  • In het intakegesprek bekijken we welke vorm van hulp passend is. Het is mogelijk om 2x de startgroep te doen om de stappen, die in de 1e startgroep zijn gezet, nog meer te laten beklijven. Dit wordt naar aanleiding van een evaluatiegesprek in gezamenlijk overleg bepaald.
  • Na de startgroep(en) kan ter verdieping deel worden genomen aan de vervolggroep.
  • Om eventuele terugval te voorkomen, is het advies om de nazorg (eventueel in combinatie met het lidmaatschap van het JIJ-huis) in te zetten.

Zijn er voorwaarden voor deelname aan een zelfhulpgroep? Ja, deze vind je hier.

Voor vragen en aanmeldingen kun je geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.