Aanbod voor naasten

"Voor naasten hebben we ook een breed aanbod. Eens per maand wordt een contactgroep voor naastbetrokkenen georganiseerd. Ook vinden er regelmatig voorlichtingsbijeenkomsten plaats en je kunt een afspraak voor een gesprek tijdens het spreekuur maken of in overleg op een ander moment. Meer weten? Meld je dan aan of vraag meer informatie via: info@stichting-jij.nl."

Voor naasten

Voor naasten (familie, partner, vrienden)

Ben jij vader, moeder, broer of zus of wellicht overige familie of partner of vriend(in) van iemand met een eetstoornis? Dan is dat vaak moeilijk en pijnlijk. Hoe moet je met de situatie omgaan? Waar doe je goed aan? Wat moet je met je gevoel van machteloosheid? Wil je hier eens met iemand over praten die een eetstoornis heeft gehad maar daarvan is hersteld, of wil je andere naasten ontmoeten die met een zelfde soort vragen worstelen als jij? Dan kun je terecht bij Stichting JIJ. Wij bieden steun, advies en herkenning via ons gratis informatie- en adviespunt en via voorlichtingsbijeenkomsten, contactgroepen en individuele begeleiding.

Informatie- en adviespunt
In ons informatie- en adviespunt  (in Rotterdam-Kralingen) kun je tijdens inloopuren terecht voor een (gratis) gesprek. Bijvoorbeeld over je broer van wie je vermoedt dat hij boulimia heeft of over je dochter die in korte tijd erg is afgevallen en ‘moeilijk doet’ over eten. Wil je weten wanneer je in ons informatie- en adviespunt terecht kunt? Lees verder over het inlooprooster en andere informatie.

Voorlichtingsbijeenkomsten
Jaarlijks organiseren we in ons informatie- en adviespunt in Rotterdam-Kralingen een aantal voorlichtingsbijeenkomsten voor naasten. Tijdens die bijeenkomsten is er alle ruimte voor het stellen van vragen en het uitwisselen van eigen ervaringen. De invulling van de bijeenkomsten wordt afgestemd met de aanwezige naasten. Er zijn ervaringsdeskundigen (mensen die zelf van een eetstoornis zijn hersteld, maar ook iemand die hiermee als naaste mee heeft leren omgaan) aanwezig. Zij geven tips, adviezen en informatie. De voorlichtingsbijeenkomsten zijn gratis bij te wonen. Aanmelding van tevoren is noodzakelijk via info@stichting-jij.nl onder vermelding van 'voorlichtingsbijeenkomst'.

De eerstvolgende voorlichtingbijeenkomst is op 21 november van 19.30 tot 21.00 uur.

Volgend jaar (2018) zijn er voorlichtingsbijeenkomsten gepland op 23 januari, 24 april, 11 september en 20 november.

Contactgroep
Maandelijks komt de contactgroep voor naasten bij elkaar in ons informatie- en adviespunt in Rotterdam-Kralingen onder begeleiding van iemand die zelf als naaste ervaringsdeskundig is, samen met iemand die zelf een eetstoornis heeft gehad. In de contactgroep kun je ervaringen uitwisselen, vragen stellen en desgewenst advies krijgen. Het is een open groep, dus elke maand kunnen er een nieuwe deelnemers instromen (mits er plek is). Aan de deelnemers wordt een eigen bijdrage gevraagd.

Benieuwd naar ervaringen van eerdere deelnemers aan de contactgroep? Lees het ervaringsverhaal van een deelneemster of beluister een radio-interview met Meriam over de contactgroep voor naasten bij Stichting JIJ.

Individuele begeleiding
Je kunt ook kiezen voor individuele begeleiding door een ervaringsdeskundige die zelf iemand uit de familie, een vriend(in) of partner met een eetprobleem of –stoornis heeft (gehad).  De wijze van begeleiding varieert. Hoe vaak en wanneer er een contactmoment is, spreek je af met je ervaringsdeskundige begeleider. Let wel, de begeleiding is geen vervanging van professionele hulpverlening of therapie. De begeleiding is bedoeld om jou als naaste steun en advies te bieden.

Gezamenlijke begeleiding
Wil je graag gezamenlijke begeleiding  (dus met degene die een eetprobleem – of stoornis heeft), dan kan dat ook. In overleg met elkaar bekijken we dan hoe we dat het beste vorm kunnen geven.

Meer informatie

Heb je nog vragen? Wil je meer informatie? Bel of mail ons gerust. Wij zijn er voor jou! Bekijk alle contactinformatie en alle informatie over data, tarieven en voorwaarden.

Handleiding voor ouders en voor broer of zus
Buro Puur geeft voorlichting over kinderen met een eetstoornissen en heeft verschillende handleidingen voor naasten gemaakt.  Deze zijn gratis digitaal beschikbaar. Lees meer in de handleiding voor ouders en voor de handleiding voor broers en zussen.