lezing ‘STOP het stigma op mental health binnen gesloten gemeenschappen’ 12 december

Taboe rondom geestelijke gezondheid
Binnen verschillende gemeenschappen, zoals de Turkse en Marokkaanse gemeenschap, zijn problemen rondom je geestelijke gezondheid nog steeds een groot taboe. Met gesloten gemeenschappen bedoelen we gemeenschappen waarin het over het algemeen minder gebruikelijk is om te spreken over taboe onderwerpen zoals geestelijke gezondheid. Waarop zijn deze taboes gebaseerd? Wat zegt de Islam hierover? Hoe is dit te bestrijden? Samen met ervaringsdeskundigen rondom dit onderwerp worden deze vragen, en meer, besproken tijdens de lezing.

Waarom is dit belangrijk?
Taboes en stigma’s hebben een negatieve invloed op psychische problemen en klachten. Een taboe is een iets dat niet gedaan of gezegd mag worden. Taboes komen indirect voort uit opgelegde stigma’s: een negatieve houding ten opzichte van problematiek rondom geestelijke gezondheid, die iemand’s reputatie kan schaden. En dit kan het probleem dus alleen versterken.

Als ervaringsdeskundige, zal Mena Katab meer vertellen over sociale stigma’s binnen eigen gemeenschap uit het Midden-Oosten, en haar persoonlijke ervaring. Hiermee wordt onder andere de Arabische en moslimgemeenschap bedoeld. In dit interview lees je meer over Mena. De ervaringsdeskundige Suzanne Stoorvogel zal meer vertellen over eetstoornissen en het hulpaanbod van Stichting JIJ. Eetstoornissen zijn binnen vele gemeenschappen een taboe, ook binnen de Nederlandse cultuur. Daarom is het belangrijk hier ook aandacht aan besteden.

Het aanmelden is verplicht voor elk persoon die aanwezig wil zijn, vanwege beperkte ruimte. Dus meld je snel aan!

Datum: 12-12-2018 van 13:00-15:00 uur.
Locatie: Stichting JIJ, Oostzeedijk Beneden 11, Rotterdam.
Meld je vandaag nog kosteloos aan via de link: https://goo.gl/forms/skQJKQCPD3N3gw5j1

Wij bieden mensen met een eetprobleem of eetstoornis -vanuit onze eigen ervaring- hulp en ondersteuning. Wij doen dit in een kleinschalige, veilige en privacy gewaarborgde omgeving .