Heeft iemand in uw omgeving een eetstoornis?

Als u als ouder, familie- of gezinslid, partner of vriend/vriendin te maken heeft met een naaste die (mogelijk) een eetprobleem of eetstoornis heeft, dan kan dit uw leven ook zeer beïnvloeden. Mogelijk heeft u vragen of wilt u steun of een luisterend oor. Misschien wilt u advies over hoe u het beste uw naaste kunt steunen of met hem of haar kunt omgaan en het probleem bespreekbaar kunt maken. Stichting JIJ biedt u daarbij graag een steuntje in de rug. Onze mogelijkheden hiervoor staan op de pagina JIJ voor naasten.

Hoe herkent u of iemand een eetprobleem/-stoornis heeft?
Dit is soms lastig, maar wellicht heeft u iets aan deze informatie.

Meer informatie voor naasten

• Wij maken u graag attent op de gratis handleidingen van BuroPUUR. Deze handleidingen zijn specifiek gericht op ouders en broers/zussen van personen met een eetstoornis. BuroPUUR heeft tevens in samenwerking met ervaringsdeskundige ouders van kinderen die hersteld zijn van Anorexia Nervosa de advieskaart ‘Eerste Hulp bij Anorexia Nervosa‘ en gelijknamige voorlichtingsfilm uitgebracht. Beiden zijn ontwikkeld voor ouders die met hun thuiswonende kind wachten op professionele hulp. De film en de kaart bevatten handvatten die helpend kunnen zijn in deze moeilijke periode. Het zijn voorbeelden en zijn met name bedoelt om ouders erkenning, herkenning en steun te bieden. Ondanks onze realisatie dat deze documenten enkel betrekking hebben op Anorexia Nervosa (en wij andere vormen van eetstoornissen liever niet willen uitsluiten), vinden wij de inhoud dusdanig waardevol dat we beiden toch delen.
  • Verder verwijzen wij u graag door naar Naasten in Kracht: een website voor naasten van mensen met een psychische kwetsbaarheid (partners, kinderen, ouders, broers, zussen en goede vrienden). Via deze website krijgt u informatie, tips, inspiratie en steun. Vooral van elkaar. Ook lees je hier ervaringsverhalen van andere naasten.

Wij bieden laagdrempelige, ervaringsdeskundige hulp aan mensen met een eetprobleem of eetstoornis en hun naasten. Dit doen wij in een veilige, kleinschalige en privacy gewaarborgde omgeving.