Heb ik een eetprobleem/-stoornis?

Herken jij jezelf misschien in één of meerdere van onderstaande uitspraken?

‘Ik denk de hele dag aan eten (wat, wanneer hoeveel, etc.).’

‘Ik wil weten hoeveel calorieën en vetten een product heeft.’

‘Als ik iets (lekkers) gegeten heb, dan voel ik me schuldig.’

‘Ik eet (vaak) stiekem en eet het liefst alleen’.

‘Als ik me rot voel dan eet ik de hele koekjestrommel leeg. Ik heb dan het gevoel dat ik niet meer op kan houden. Ik voel me machteloos ten opzichte van eten’.

‘Ik vind mezelf dik, lelijk en ik voel me minder waard dan een ander’.

‘ik heb een heleboel regels voor mezelf over wat ik wel en niet mag eten’.

‘ik ben heel erg veel bezig met lijnen, maar ben eigenlijk nooit tevreden met mijn lichaam en gewicht’.

Een eetprobleem begint vaak onschuldig, maar kan grote gevolgen hebben!

Misschien herken je je wel in één van de uitspraken hierboven, maar is het voor je gevoel nog niet zo ernstig. Een eetprobleem heb je (meestal) niet van de ene op de andere dag. Het begint vaak heel klein, bijvoorbeeld door een lijnpoging, maar als je er niets tegen onderneemt, kan het onopgemerkt steeds meer je leven gaan beïnvloeden.

Jouw (eet)gedrag kan ongezonde vormen aannemen, zoals zeer onregelmatig eten, vasten en/of het hebben van oncontroleerbare eetbuien (met of zonder compensatie door braken, extreem sporten of gebruik van laxeermiddelen).

Een eetprobleem lijkt onschuldig, maar kent gevaarlijke, psychische en sociale gevolgen.

Lichamelijke gevolgen

Doordat je geen normaal en gezond eetgedrag hebt, kan je lichaam erg in de war raken, wat vervolgens heel gevaarlijk voor je gezondheid is en onherstelbare schade kan opleveren. Als  je een eetprobleem hebt, is de kans groter op onder andere : haaruitval, onvruchtbaarheid, botontkalking, slecht gebit, darmstoornis, hartstilstand en andere lichamelijke gevolgen.

Psychische en sociale gevolgen

Het eten of juist niet eten, hoe je eruitziet, het plannen en geheimhouden van je eetgedrag kunnen steeds meer jouw denken en doen in beslag nemen. Hierdoor zonder je je steeds meer af van je omgeving. Bovendien kun je je gespannen, onzeker, somber, eenzaam, moe en lusteloos gaan voelen en heb je last van een negatief zelfbeeld. Als gevolg daarvan kunnen problemen ontstaan in je thuissituatie, op je werk of tijdens je opleiding.

Belangrijk om te weten

Iedere mens is verschillend en dat geldt ook voor de manier waarop een eetprobleem zich uit. Zowel vrouwen als mannen kunnen een eetprobleem hebben en een eetprobleem is niet leeftijdsgebonden. Er kan sprake zijn van overgewicht of ondergewicht, maar ook een persoon met een gezond “normaal” gewicht kan een eetprobleem hebben. Eetproblemen zijn vaak hardnekkig, worden meestal steeds erger en gaan vaak gepaard met gevoelens van schuld, schaamte en depressie. In je eentje lukt het maar zelden om beter te worden. Blijf er dus niet mee zitten en vraag om hulp!

Wij bieden mensen met een eetprobleem of eetstoornis -vanuit onze eigen ervaring- hulp en ondersteuning. Wij doen dit in een kleinschalige, veilige en privacy gewaarborgde omgeving .