Hoe helpt JIJ jou?

Bij JIJ heb je altijd de regie zelf in handen
Het is heel moeilijk om hulp te vragen. Je kunt moeilijk inschatten hoe er op jouw verhaal gereageerd wordt en wat er gaat gebeuren als je steun zoekt. Wij realiseren ons dit heel goed. Daarom MOET je NIETS bij Stichting JIJ. We kijken samen welke vorm van ondersteuning bij jou past en welke rol wij hierin kunnen spelen. Jij als persoon en je behoefte aan steun staan centraal bij Stichting JIJ. We zullen je nooit ergens toe dwingen. We werken samen met jou.

Samen kijken naar de hulp die bij je past
Uit ervaring weten we dat het heel belangrijk is dat je zelf de touwtjes in handen kan houden. Daarom willen we graag dat je zelf meedenkt over de vorm van hulp die het beste bij jou past en waar je zelf volledig achter staat. De verantwoordelijkheid ligt bij jou. Jij mag en kan je openstellen. Jij krijgt van ons alle ruimte en mag zelf het tempo aangeven waarop dingen zullen plaatsvinden.

Ondersteunen bij jouw motivatie
De basis voor herstel ligt bij jouw eigen motivatie om te veranderen.  De motivatie die diep van binnen zit. Wij gaan je graag op een positieve manier ondersteunen bij jouw motivatie. Door middel van inspiratie, inzichtvragen en adviezen vanuit onze ervaringsdeskundigheid kunnen we je helpen je aan je eigen afspraken en doelen te houden. Hierbij zullen we nooit methoden gebruiken die gericht zijn op extrinsieke motivatie, zoals bijvoorbeeld straffen of wegen.

Eetgedrag als nuttig signaal van je mentale gezondheid
Een gezond en evenwichtig eetpatroon is een voorwaarde voor herstel en dat zullen wij jou ook proberen aan te leren. Maar verder ligt bij ons de focus niet op het eten. Jouw eetgedrag is naar onze mening een manier om aan te geven dat er iets in je leven uit balans is. Het hebben van een eetstoornis omvat meer dan alleen eetgedrag. Het gaat ook om gedachten en gevoelens die je hebt over jezelf, over je lichaam en over eten.

Veranderen lukt als jij jezelf durft open te stellen
Het kan heel moeilijk zijn om aan iemand te vertellen dat je een eetprobleem hebt. Uit eigen ervaring weten we dat het onwennig is om over jezelf te praten en je emoties te laten zien. Dat kan dan ook alleen als je jezelf veilig voelt en weet dat je serieus genomen wordt. Bij Stichting JIJ mag je daarom altijd zelf bepalen waar je aan toe bent en mag je altijd je eigen grenzen aangeven. Wij willen binnen Stichting JIJ een omgeving creëren waarin eerlijkheid, openheid en wederzijds respect voorop staan. Het is dan ook vanzelfsprekend dat wij nooit gegevens over jou doorgeven aan anderen (familie, hulpverleners, etc.) zonder jouw toestemming en verwachten we dat je geen informatie doorgeeft over andere cliënten.

Positief denken
Positieve energie is belangrijk om te zorgen dat het steeds beter met je gaat en om uit je eetprobleem te komen. Je krijgt er meer vertrouwen in jezelf door. Daarom proberen we je te helpen de positieve dingen uit het dagelijks leven te zien. Minder positieve gedachtes zijn er en die mogen er ook zijn, maar iedereen heeft goede, mooie en sterke eigenschappen!

Eigen verantwoordelijkheid
Omdat wij uitgaan van de bovenstaande punten en het medische aspect van jouw eetprobleem bij ons op de tweede plaats komt, is de drempel om bij ons hulp te vragen heel laag. Wij stellen dan ook heel weinig voorwaarden. Toch moeten we je er op wijzen dat wij geen verantwoordelijkheid kunnen dragen voor jouw lichamelijke en/of geestelijke conditie. Deze blijft altijd bij jezelf liggen. Jezelf open opstellen en eerlijk zijn is daarbij van groot belang. Alleen op deze manier kunnen wij écht iets betekenen en kunnen wij onze positieve uitgangpunten naleven.

Samen werken en samen ontdekken
In de greep van je eetstoornis kun je je erg alleen voelen, gevangen in je eigen spelregels. Dat kun je niet ineens loslaten, maar we moedigen je aan om op een manier die bij jou past eens iets anders te proberen. We nodigen je uit om samen met ons, de andere leden en groepsdeelnemers samen te werken en samen te ontdekken. Volg bijvoorbeeld een creatieve workshop, eet een keertje mee, deel iets wat je mooi vindt of maak een praatje met iemand die je niet eerder ontmoet hebt. We zijn blij met je komst, in wat voor stemming je ook bent. Voor ons ben je altijd belangrijk, ook als je het zelf niet zo ervaart.

Samen veilig vooruit
We vragen je om in de groep of bij een van ons aan te geven waar je behoefte aan hebt of wat je dwars zit. Het is belangrijk dat we er met elkaar op letten dat er voor iedereen – dus inclusief JIJzelf! – ruimte is voor ieders eigen behoeften en beperkingen. Die ruimte is nodig om van het JIJ-huis een veilige plek te maken waar je jezelf kan zijn samen met anderen.

Jezelf mogen zijn en jezelf weer waardevol vinden
Bijna iedereen met een eetprobleem heeft last van een negatief zelfbeeld. Dit betekent dat JIJ jezelf veel negatiever ziet dan hoe anderen je zien. Als je zelfbeeld laag is, is er een grote kans dat je complimentjes niet meer gelooft en je jezelf altijd minder voelt dan een ander. Zo kun je erg onzeker en ongelukkig worden. Daarom is het belangrijk dat je weer naar jezelf gaat kijken op een manier die realistisch is en klopt. En dat je leert te accepteren dat je niet in alles perfect kan zijn, maar dat JIJ kwaliteiten hebt waar je ook trots op mag zijn. Dat JIJ je weer waardevol gaat voelen en van jezelf kunt houden! Daar willen wij als vrijwilligers van Stichting JIJ graag een steentje aan bijdragen!

Wij bieden mensen met een eetprobleem of eetstoornis -vanuit onze eigen ervaring- hulp en ondersteuning. Wij doen dit in een kleinschalige, veilige en privacy gewaarborgde omgeving .