JIJ voor mij

"Ik dacht aan het begin niet veel overeen te hebben met de andere meiden, maar na verloop van tijd bleek ik juist heel veel overeenkomsten (situatie, gedrag, opvattingen) met iedereen in de groep te hebben. En omdat we die overeenkomsten hadden, voelde ik me sneller gehoord en begrepen."

Een groepsdeelnemer

Eetprobleem

Een eetstoornis of eetprobleem komt voor in alle vormen en maten, want iedereen is verschillend, net als een eetprobleem dat kan zijn. Vaak is een eetprobleem niet te vertalen naar hoe iemand eruit ziet, maar meer over hoe iemand over eten en/of zichzelf denkt. Bij Stichting JIJ herkennen en begrijpen wij uit ervaring welke gedachten en gevoelens je kunt hebben als je een eetprobleem hebt.
Een eetprobleem gaat meestal niet over eten en gewicht, maar over het feit dat je er in gedachten teveel mee bezig bent. Weet dat het niet jouw schuld is en dat het ook niet stom of raar is als je met eten en gewicht worstelt. Er gaan namelijk altijd andere zaken schuil onder een eetprobleem. Je bent heel sterk. Sterker dan je nu misschien wel denkt! Wij zijn er van overtuigd dat jij deze kracht kunt inzetten om je problemen op te lossen!

Een eetprobleem maakt geen onderscheid in afkomst, achtergrond of geloofsovertuiging. Iedere man, vrouw, volwassene, jongere of kind kan een eetprobleem ontwikkelen. Daarom maak het ons niet uit of je stevig, licht, donker, Christen, buitenlands, doorsnee, Islamitisch, blond, lang of kort bent. Belemmert eten jouw dagelijks leven, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn er voor JOU!

Veel voorkomende gedachten bij een eetprobleem
Misschien is het voor jou al duidelijk dat je een eetprobleem hebt. Of misschien vermoed je het. Twijfel je? Lees de volgende gedachten eens door en ervaar wat het met je doet…

‘Ik denk de hele dag aan eten.’
‘Ik MOET weten hoeveel calorieën mijn eten heeft.’
‘Ik ben lelijk en dik. Als ik dun ben, dan ben ik gelukkig’
‘De weegschaal bepaalt hoe ik mij die dag voel.’
‘Mijn moeder/vriend/vriendin/zus vindt dat ik te dun ben en meer moet eten.’
‘Ik durf niet in het bijzijn van anderen te eten. Bang dat ze me veroordelen.’
‘Ik heb een lijst met ‘verboden’ voedsel.’
‘Als ik ben afgevallen, ben ik blij.’
‘Als ik aankom, zie ik niets meer zitten.’
‘Ik vergelijk mezelf met heel veel met anderen.’
‘Ik verlang naar alleen zijn en deel mijn leven zo in dat ik dat vaak ook ben. Zodat ik kan eten.’
‘Als ik iets anders heb gegeten dan ik had gepland, voel ik me verschrikkelijk. Boos ben ik. Op mezelf.’
‘Ik voel me verschrikkelijk na weer een eetbui, maar ik weet niet hoe ik het moet stoppen.’

Herken jij jezelf één of meer punten? Of is het misschien één en al herkenning? Of herken je wel iets, maar is het volgens jou allemaal niet zo ernstig?

Een eetprobleem ontwikkel je en heb je niet zomaar ineens. Er zijn verschillende soorten eetproblemen, waaronder Anorexia Nervosa, Boulimia Nervosa, Eetbuienstoornis BED, NAO en Orthorexia Nervosa. Hiernaast lees je er meer over.

De eerste stap is erkennen. De tweede stap is hulp zoeken. Daar kunnen we jou bij helpen. Maar alleen als jij dat wilt. Ben je geïnteresseerd en wil je de volgende stap maken, bekijk dan ons hulpaanbod. We hebben hulp voor jongeren en volwassen, maar ook voor naasten (familie, partners, vrienden). Het kan zijn dat je langdurig een eetprobleem hebt gehad en toch nog ondersteuning zoekt, ook daarmee kunnen wij je helpen. In welke vorm je hulp wilt en in welk tempo je stappen wilt maken, dat bepaal JIJ.

OD JIJ

Gratis voorlichtingsbijeenkomsten in groepsverband

Op 23 en 30 november 2017 organiseren wij vanaf 19.30 uur gratis voorlichtingsbijeenkomsten voor eerstelijnshulpverleners.

OD JIJ

De INSTANT studie (AMC Amsterdam) onderzoekt de rol van de darmflora, het zogenaamde intestinale microbioom, op de eetlust en stofwisseling bij vrouwen die lijden aan de eetstoornis anorexia nervosa.

MIND Familiedag 'Naasten in kracht' 30 september

MIND logo

Op zaterdag 30 september organiseert MIND in Amersfoort een bijzonder evenement: de MIND familiedag ‘Naasten in kracht’. Dat doet zij samen met andere organisaties verbonden aan MIND, de beweging voor en door mensen met een psychische kwetsbaarheid en hun naasten. Het wordt de eerste MIND-dag voor familie en naasten. Met een veelzijdig programma biedt MIND volop ruimte voor ontmoeting en het uitwisselen van informatie en ervaringen. Iedereen die zich als naaste of familielid betrokken voelt is welkom.

Steun Stichting JIJ Word ook donateur, klik hier >