JIJ voor mij

"Ik dacht aan het begin niet veel overeen te hebben met de andere meiden, maar na verloop van tijd bleek ik juist heel veel overeenkomsten (situatie, gedrag, opvattingen) met iedereen in de groep te hebben. En omdat we die overeenkomsten hadden, voelde ik me sneller gehoord en begrepen."

Een groepsdeelnemer

Onze uitgangspunten

Het kan moeilijk zijn om de eerste stap naar hulp te zetten, dat realiseren we ons goed. Uit ervaring weten we hoe belangrijk het is dat jij mag bepalen welke stappen je zet en wanneer jij dit wilt. Daarom werken we samen mét jou. Jij hebt zelf ten alle tijden de regie in handen. We zullen dus nooit zonder jouw toestemming iets ondernemen en je nooit dwingen iets te doen dat jij niet wilt.

We werken vanuit een aantal uitgangspunten die belangrijk zijn voor jou om goed te lezen en voor ons om na te streven.

Ondersteuning op maat
JIJ en jouw behoefte aan steun staan centraal. Samen met jou zoeken we naar de vorm van ondersteuning die het best bij jou past en welke rol wij hierin kunnen spelen. Onze ervaring is dat ook groepsgenoten een belangrijke ondersteunende rol naar elkaar kunnen hebben. Uiteraard blijf je anoniem als je dat wil. Vanzelfsprekend zullen we nooit gegevens over jou doorgeven aan anderen (familie, hulpverleners, et cetera) zonder jouw toestemming. Zo verwachten wij weer van jou dat je geen informatie over andere groepsleden openbaar maakt. Het draait om wederzijds vertrouwen en respect.

Herstel is gebaseerd op jouw persoonlijke motivatie
De basis voor herstel, ook op langere termijn, ligt volgens ons in jouw eigen motivatie, diep van binnen, om zelf te willen veranderen. Dat betekent dat wij jou op een positieve manier willen ondersteunen bij jouw motivatie. Door middel van inspiratie, inzichtvragen en adviezen vanuit onze ervaringsdeskundigheid willen we je helpen je aan je eigen afspraken en doelen te houden. Wij zullen hierbij nooit methoden gebruiken zoals bijvoorbeeld straffen of wegen en oordelen niet: jouw eigen motivatie is jouw beste ‘methode’.

Leer hoe weer voor je lichaam te zorgen
De focus bij ons ligt niet op eten. Maar hoe moeilijk dit misschien voor je is om te accepteren: een gezond en evenwichtig eetpatroon is een voorwaarde voor herstel. Samen zullen we proberen jou dit aan te leren. Jouw eetgedrag is naar onze mening een manier van je innerlijke zelf én lichaam om aan te geven dat er iets in je leven uit balans is. Misschien loop je aan jezelf en jouw behoeften voorbij of zijn er gevoelens die je nog geen plek hebt kunnen geven. Het is noodzakelijk voor je herstel om te leren luisteren naar jouw eigen stem, en niet naar die van je eetstoornis. Daarbij zul je moeten leren hoe weer contact te maken met je lichaam, om zo weer in balans te komen en rust te vinden in jezelf.

Veranderen lukt als jij jezelf durft open te stellen
We begrijpen hoe moeilijk het kan zijn om aan iemand te vertellen dat je een eetprobleem hebt. We weten ook uit eigen ervaring dat het onwennig kan zijn om over jezelf te praten en je emoties te laten zien. Dat kan alleen als je je veilig voelt, er zelf aan toe bent en dus je eigen grenzen hierin mag aangeven. Wij doen ons uiterste best, elke dag weer, om zo’n sfeer binnen Stichting JIJ te creëren, vandaar dat wij eerlijkheid, openheid en wederzijds respect heel belangrijk vinden. Je mag écht je zelf zijn, en hoeft niet bang te zijn jezelf bij ons te laten zien.

De kracht van positief denken
Positieve energie is belangrijk om jezelf op de rit te krijgen en uit je eetprobleem te komen; dit heb je voor een deel zelf in de hand. Wij willen je helpen de positieve dingen uit jouw dagelijkse leven te laten zien, zodat je daar energie, inspiratie en hoop uit kunt halen.

Eigen verantwoordelijkheid
Je bent verantwoordelijk voor je eigen herstel en je psychische en lichamelijke gezondheid. Een eetstoornis kan grote gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Daarom raden we je nadrukkelijk aan om een huisarts te vertellen dat je (mogelijk) een eetstoornis hebt en je gezondheid door je huisarts regelmatig te laten controleren en afspraken voor controle met je huisarts te maken. We zullen nooit gegevens over jou of jouw deelname zonder jouw toestemming melden aan personen of instanties, dus ook niet aan je huisarts.
Deze verantwoordelijkheid ligt volledig bij jou zelf.
Stichting JIJ is niet aansprakelijk voor veranderingen in je gezondheidssituatie en stelt elke vorm van aansprakelijkheid terzijde.

Jezelf mogen zijn en jezelf weer waardevol leren vinden
Bijna iedereen met een eetprobleem heeft last van een negatief zelfbeeld. Dit betekent dat JIJ jezelf veel negatiever ziet dan hoe anderen je zien. Als je zelfbeeld laag is, is er een grote kans dat je complimentjes niet meer gelooft en je jezelf altijd minder voelt dan een ander. Zo kun je erg onzeker en ongelukkig worden. Daarom is het belangrijk dat je weer naar jezelf gaat kijken op een manier die realistisch is. En dat je leert te accepteren dat je niet in alles perfect kan zijn, maar dat JIJ kwaliteiten hebt waar je ook trots op mag zijn. Je hoeft namelijk niet naar anderen te kijken, want JIJ bent jij, en je bent prachtig zoals je werkelijk bent. Wij hopen dat JIJ je bij ons weer waardevol gaat voelen en van jezelf leert houden! Stapje voor stapje -en ook stapjes terug kunnen waardevol zijn- zul je zien dat je sterker bent dan je eetprobleem. En dat het werkelijk mogelijk is, dat op een dag je eetprobleem in het verleden ligt.